یک تحقیق نشان می‌دهد که سبزیجات به تنهایی برای کاهش خطر قلبی کافی نیستند.

یک تحقیق بزرگ در بریتانیا نشان می‌دهد که سبزیجات ممکن است برای ما مفید باشند، اما خوردن مقدار زیادی از آنها بعید است خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش دهد.

به گفته محققان، اینکه چه چیز دیگری می‌خوریم، چقدر ورزش می‌کنیم و کجا و چگونه زندگی می‌کنیم ممکن است تأثیر بیشتری داشته باشد.

محققان در عین حال تاکید می‌کنند که یک رژیم غذایی متعادل به کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله برخی سرطان‌ها کمک می‌کند.

مصرف حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات در هر روز توسط مشاوران بهداشتی از جمله سازمان بهداشت و درمان بریتانیا توصیه می‌شود.

در این مطالعه که توسط دانشگاه‌های آکسفورد و بریستول و دانشگاه چینی هنگ کنگ انجام شده، از تقریباً ۴۰۰ هزار نفری که در این تحقیق شرکت ‌کردند، خواسته شده بود تا پرسشنامه‌ای را درباره رژیم غذایی خود پر کنند، از جمله مقدار سبزیجات پخته شده و خامی که هر روز خورده‌اند.

به طور متوسط، مردم گفتند که روزانه دو قاشق غذاخوری سبزی خام، سه قاشق غذاخوری سبزی پخته و در کل پنج قاشق غذاخوری سبزیجات می‌خورند.

پس از آن وضعیت سلامت آنها و هر گونه مشکل قلبی که منجر به درمان در بیمارستان یا مرگ شود، طی ۱۲ سال آینده پیگیری شد.

رژیم غذایی سرشار از فیبر

اگرچه خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی برای کسانی که بیشتر سبزیجات مصرف می‌کنند، به ویژه آنهایی که مقدار زیادی سبزیجات خام مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که کمترین مصرف را دارند، حدود ۱۵ درصد کمتر است، محققان گفتند که همه اینها را می‌توان با عوامل دیگری توضیح داد.

این عوامل شامل سبک زندگی افراد، به عنوان مثال، اینکه آیا سیگار می کشیدند و چقدر الکل می نوشیدند و همچنین شغل درآمد و رژیم غذایی کلی آنها بود.

در نتیجه، آنها گفتند که این تحقیق شواهدی مبنی بر “اثر محافظتی مصرف سبزیجات” بر تعداد دفعات بروز مشکلات قلبی و گردش خون پیدا نکرده است.

سبزیحات و فواید سلامتی

دکتر بن لیسی، از دانشگاه آکسفورد، گفت: “این یک بررسی مهم برای درک علل رژیم غذایی مرتبط با بیماری قلبی عروقی است.”

اما پروفسور نوید ستار در دانشگاه گلاسکو، گفت: “شواهد خوبی” وجود دارد که نشان می‌دهد خوردن غذاهای غنی از فیبر مانند سبزیجات، “می‌تواند به کاهش وزن و بهبود سطوح عوامل خطر شناخته شده برای بیماری قلبی کمک کند.”

او گفت که نتایج این مطالعه قابل بحث است و نباید توصیه‌های گسترده برای خوردن حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات در روز را تغییر داد.

او گفت: بسیاری که در بریتانیا زندگی می‌کنند، متأسفانه در این امر کوتاهی می‌کنند و باید کارهای بیشتری برای ترغیب مردم به مصرف بهتر سبزیجات انجام شود.

او افزود: در واقع، من گمان می‌کنم که ما ممکن است به طور کلی اهمیت یک رژیم غذایی سالم را در ارتباط با سلامتی و بیماری دست کم گرفته باشیم.

line

چرا روزی پنج وعده میوه و سبزیجات بخوریم؟

  • طبق توصیه‌های سازمان بهداشت و درمان بریتانیا، میوه‌ها و سبزیجات منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله پتاسیم هستند.
  • آنها همچنین حاوی فیبر هستند که می‌تواند به حفظ سلامت روده، جلوگیری از مشکلات گوارشی و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده کمک کند.
  • آنها می توانند به کاهش خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و برخی سرطان‌ها کمک کنند.
  • میوه‌ها و سبزیجات به یک رژیم غذایی سالم و متعادل کمک می‌کنند.
  • و معمولا چربی و کالری کمی دارند (به شرطی که آنها را سرخ نکنید یا در روغن زیاد تفت ندهید).
line

سایر متخصصان می گویند اندازه‌گیری میزان و نوع غذاهایی که افراد طی سالیان متمادی می‌خورند به منظور بررسی تأثیر آنها بر خطر بیماری ممکن است با خطا همراه باشد.

پروفسور جنت کید، از دانشگاه لیدز، گفت: متاسفانه باید در قابل اعتماد بودن یافته‌های منتج شده از سؤالات ساده از افراد در مورد مواد غذایی که می‌خورند، شک کرد.

در نتایج این تحقیق که در فرانتیرز این نیوتریشن ( ionFrontiers in Nutrit) منتشر شده، آمده است که خطر قلبی در افرادی که مقدار زیادی سبزیجات خام مصرف می‌کنند ممکن است کاهش یابد زیرا پختن سبزیجات مواد مغذی مهم آن مانند ویتامین ث را از بین می‌برد.

روغن‌ها و چربی‌های مورد استفاده در پخت و پز نیز ممکن است باعث افزایش مصرف سدیم و چربی‌ها شود که از عوامل خطر شناخته شده برای مشکلات قلبی هستند.

افرادی که از رژیم غذایی سرشار از سبزیجات استفاده می‌کنند ممکن است کالری و چربی کمتر و در عین حال ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های بیشتری مصرف کنند که این امر می‌تواند از آسیب به سلول‌ها جلوگیری کند.

منبع : BBC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.